WAT ZEGGEN ENKELE COACHEES EN CLIËNTEN:

“Jaap weet door zijn aanpak een veilige, open en informele sfeer te creëren. Zijn persoonlijke benadering motiveert om je open te stellen en met een kritische blik naar eigen gedrag te kijken. Tijdens het coachingstraject leer je situaties meer vanuit een helikopterview te benaderen en de behoeften en belangen van anderen te (h)erkennen. 


In mijn coachingstraject met Jaap heb ik geleerd oude gedragspatronen los te laten en de focus te leggen op strategie en resultaat. In zowel mijn werk- als privésfeer heeft dit een positieve wending gegeven.”

 

- Chris Buijtendorp

Hoofd Facilitair en ICT sg. Wolfsbos Hoogeveen

 

De wijze waarop Jaap coacht heb ik ervaren als prettig en uitnodigend.Jaap geeft veel ruimte om te vertellen en zet aan tot nadenken. Hij is een goede, geoefende en kritische luisteraar met een scherpe blik. Is niet afkeurend ten opzichte van de handelingspatronen die je jezelf hebt eigen gemaakt maar geeft tips of suggesties voor bruikbare en praktische handelings-alternatieven. Dit zonder stellig te worden en met oog voor hetgeen bij jou past als persoon.

 

- Janjaap de Vries

Projectleider VSV-projecten Sovee Amersfoort

Jaap beveel ik een ieder aan die op zoek is naar een managementcoach en/of persoonlijke psychologische begeleiding. Zowel persoonlijk als vakmatig heb ik Jaap ervaren als een coach die op natuurlijke en ongedwongen wijze in staat is te luisteren, te spiegelen en je dusdanig tot nadenken weet te zetten dat zijn begeleiding ook daadwerkelijk tot resultaat leidt.”

 

- Wanda Setz

HRM & Management

Noordelijke Hogeschool Leeuwarden

 

Met zijn integere houding geeft Jaap anderen het vertrouwen om zichzelf een spiegel voor te durven houden. Vervolgens weet hij door zijn deskundigheid de ander 'mee te nemen' in het vervolgtraject. Met als uiteindelijk resultaat 'de ontpopping' van een persoon die zich bewust is van haar/zijn eigen sterktes en zwaktes en eigen beperkingen en kwaliteiten.

 

- Anne Bussink

Coördinator bij Kunst & Co Zwolle

 

 

Top tien uit de karakteriseringen van anderen: Integer, duidelijk, vasthoudend, met kwinkslag en confrontatie, analytisch scherp, respectvol en rustig. Zonder oordeel. Stimulerend tot eigen resultaat.

 

CONTACT

Bezoek adres:

Otterveld 12

8017 MK Zwolle

Nederland

 

T: 038 -  460 58 51

M: 06 29 26 08 69

E: info@2focus.nl

© 2015 by 2Focus. Webdesign door ZZP Webdesign & Video

Stress en dementie

December 16, 2015

Stress en dementie: Wat is de invloed van chronische stress op onze hersenen?

 

Dementie is de verzamelnaam voor alle ziektes die een negatieve invloed hebben op het verstandelijk vermogen, geheugen, stemming en gedrag. Meestal optredend op latere leeftijd.

 

Chronische stress tast je cognitieve vermogens aan en kan het risico op dementie vergroten. Deze uitspraak lijkt steeds waarschijnlijker (van Dam 2013 ; Greenberg 2012). Ook voorlopige resultaten uit onderzoek aan de VU, over hoe gestreste mensen aandacht bij een onderwerp kunnen houden en hoe hun ‘werkgeheugen’ functioneert, laat zien dat de cognitieve prestaties door burn-out achteruit gaan. Tot twee jaar na de burn-out.

 

Hoewel momenteel nog niet onomstotelijk bewezen in longitudinaal wetenschappelijk onderzoek is er wel reden genoeg om nu hypothesetoetsend onderzoek uit te gaan voeren, zo  werd onlangs besloten.

 

Reden genoeg om er zelf nu al iets aan te doen?

 

Van Dam stelt dat het gevoel van uitputting dat mensen met burn-outklachten zo goed kennen het gevolg is van de stressgerelateerde cognitieve beperkingen. Anders gezegd: je bent niet uitgeput door de ìnspanning die je levert, maar doordat je hersenen niet meer doen wat ze zouden moeten doen door de chronisch ervaren stress.

 

Tips voor een ‘gezond verstand’, ook later:

 

  • Beweeg.

  • Eet gezond.

  • Drink meer dan 2,5 liter per dag.

  • Mediteer of neem elke dag een rustmoment en geniet ervan.

  • Voer 5 minuten gedwongen piekeren in: schrijf je piekergedachten op en verscheur ze.

  • Leg ’s avonds om een uur of acht je smartphone op een plek waar je hem niet hoort.

  • Ga op regelmatige tijden naar bed en sta op een vast tijdstip op. Neem niet je smartphone of tablet mee naar bed. Leg ze vooral niet pal naast je slaapplek, de straling veroorzaakt onrustige slaap.

  • Voer een e-mailvrije weekend in of kijk alleen één keer ’s ochtends en één keer ’s avonds.

  • Doe dagelijks ongevraagd iets voor een ander zonder iets terug te verwachten. Bewezen is dat mensen die dat doen minder stress ervaren.

  • Praat met anderen over de door jou ervaren stress en bekijk jezelf eens door hun ogen.

  • Sta stil bij de mogelijkheid dat je de tips ter harte neemt en uitvoert, opdat je nu èn later helder en bij de pinken blijft.

 

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

December 16, 2015

September 8, 2014

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload